Drömmen om en klocka. (Urutopi)

Jag hade som liten parvel en dröm, att äga en klocka som jag sett i en annons, i en veckotidning. Någon gång när jag besökte min farmor, vilket inte hände så ofta, satt jag från det jag kom tills det jag åkte, i hennes kökssoffa, där bläddrade jag i gamla veckotidningar för att fördriva tiden. Det var då jag förälskade mig i den här klockan. På det här uppslaget i en tidning från 1943, kan ni i övre vänstra hörnet inringad se den fantastiska klockan, och annonsen som förföljt mig i femtio år minst. Det var ju en utopi för en liten fattig sate att äga detta fantastiska ur. Den kostade 98kr. kunde betalas med 9kr/månad. (98kr 1943 är ungefär 1750kr idag)
Här på bilden kan ni se samma klocka som i annonsen, den hittade jag i en kartong med bråte, på en loppmarknad i Ludvika för en vecka sedan, jag fick den för 50kr. Lyckan var total. Jag begär inte att ni vanliga dödliga ska förstå den känslan.

0 kommentarer: