Skolstartsångest.

Nu närmar sig skolstarten för massor med ungar och ungdomar,och jag hoppas att dom inte har den ångest som jag själv känner (för deras skull inför starten.) Varje år återkommer mina egna sommarlovsslut, trots att det är så länge sedan jag slutade grundskolan.Bilden här ovan är från vårterminen 1957, andra terminen på mitt första skolår. Främre raden till höger om mitten, där sitter jag med mina blåvita Converse på fötterna. Sådana skor använder jag än i denna dag trots min ålder. Som alla kan se så är resten av barnaskaran frökens gullungar allihop, hade man lockigt hår och rika föräldrar då var lilla fröken nära att pinka på sig i sitt fjäskande. Till mig sa hon aldrig ett ord, eller hjälpte med någonting vad jag kan minnas.(Lärare var överklass, fam.Gahlon var sketen arbetarklass som man inte gärna blandade sig med).

2 kommentarer:

Cheesus sa...

Härlig bild... Nu för tiden fjäskas det inte i skolan i alla fall, varken uppåt eller neråt :)

finishgirl sa...

Härligt foto!!
Vadå att det inte fjäskas nuförtiden?? Jisses.
Nog tycker jag att det är likadant om INTE värre i vissa skolor.

O detta om "emo", var sjutton kommer alla konstiga namn ifrån??