Nostalgitripp.

I slutet av 50 och början av 60 talet, åkte vi ungar ibland ut på äventyr, på skidor ut mot något vi kallade norra station (då hade jag ingen aning om att det fanns ett stationshus där). På den tiden fanns inget finnslätten med Bombardier och Bränslefabriken, det var bara stora skogar och järnvägen vilken vi följde norrut. Vi kom aldrig fram till stationen som syns på bilden, utan till en liten gård mitt ute i vildmarken, det var för oss norra station, och längre tordes vi inte åka. Jag minns att det bodde folk idet lilla huset, och på tomten låg det rester av ett flygplan, en sk. flygande tunna. Den ville man ju gärna leka med men tordes inte för folket som bodde där. Men vi fantiserade om att planet störtat nära huset, och resterna av en död pilot satt kvar i vraket. Men häromdagen irrade jag ut på småvägarna runt Finnslätten, och vad hittar jag om inte NORRA STATION. Då när jag tänker tillbaks på våra skidturer, så inser jag att det måste ha varit någon tjänsteman knuten tillstationen, som bodde i det lilla huset mitt i ingenstans. Förvånande var att huset var välbevarat till och med gräset var klippt på baksidan, av vem ????

0 kommentarer: